Francais merupakan satu perkataan yang berasal daripada perkataan Perancis iaitu “Franco” yang membawa maksud ‘kebebasan’ atau ‘pengecualian dari cukai’. Walaupun istilah francais ini di ambil daripada Bahasa Perancis, namun negara yang mempopular dan mengembangkan sistem perniagaan francais ini adalah Amerika Syarikat. Dari sudut komersial pula, definisi Francais merupakan satu kaedah pemasaran yang berasaskan pemberian hak dan tanggungjawab bagi menjalankan sesuatu perniagaan menggunakan tanda nama atau tanda niaga, sistem, lokasi atau sesuatu kawasan dan jangkamasa yang ditentukan. Manakala dari sudut perundangan, definisi Francais mengikut (Akta Francais,1998) adalah merupakan Kontrak / Perjanjian secara nyata atau tersirat, lisan atau bertulis antara dua orang atau lebih. “Vaughn” mendefinisikan sistem perniagaan francais sebagai satu bentuk pemasaran atau pengagihan di mana sebuah syarikat induk secara lazimnya memberikan kebenaran, hak atau keistimewaan syarikat tersebut kepada seseorang individu atau sebuah syarikat yang secara relatifnya adalah kecil untuk menjalankan perniagaan mengikut tatacara yang ditentukan bagi satu jangkamasa tertentu dan pada satu tempat yang ditentukan dalam proses mengedarkan barang atau perkhidmatan yang sedia wujud.
Sistem perniagaan francais merupakan satu bentuk perniagaan yang melibatkan aktiviti pengagihan dan pemasaran produk atau perkhidmatan melalui perhubungan antara sebuah syarikat induk yang dikenali sebagai ‘Francaisor’ manakala syarikat-syarikat lain yang memohon untuk menjadi ahli di dalam rangkaian perniagaan syarikat induk tersebut dikenali sebagai ‘Francaisi’. Francaisor akan memberikan kebenaran dan persetujuan kendalian perniagaannya kepada francaisi mengikut sistem yang ditentukan oleh francaisor tersebut selama tempoh yang ditentukan olehnya.
Melalui
konsep perniagaan francais juga, kebolehpasaran untuk membuat pengagihan produk
dan perkhidmatan dijangka akan terus berkembang pada masa akan datang sama ada
di kalangan francaisor atau francaisi. Konsep perniagaan francais amat digalakkan
di kalangan usahawan yang mempunyai keinginan bagi memulakan sesuatu perniagaan
yang ingin diceburi. Industri francais di peringkat global dan Malaysia
khususnya dapat memberikan peluang kepada usahawan untuk mengembangkan
rangkaian perniagaan francais serta meningkatkan poduktiviti barangan atau perkhidmatan sama ada di dalam
negara mahupun di luar negara bagi keperluan pengguna dan masyarakat.
Selain
itu, sistem perniagaan francais pada masa kini menjadi semakin popular dan
dianggap sebagai satu penemuan global yang inovatif dalam strategi pemasaran
yang dapat melangkaui keperluan pengguna dan sempadan sesebuah negara. Pengaruh
globalisasi dan liberalisasi perniagaan akan dapat memberi kesan dan pengaruh
dalam membuka ruang yang luas terutama kepada usahawan yang mengusahakan
perniagaan francais untuk mengembangkan jaringan perniagaan secara global bagi
menghadapi persaingan, ketepuan pasaran serta dapat memenuhi citarasa setiap
pelanggan.
Perniagaan
francais bukanlah suatu perkara yang baru di dalam dunia perniagaan kerana
ianya telah bermula lama dalam dunia perdagangan. Siatem perniagaan francais
ini tidak hanya tertumpu di Amerika Syarikat dan Eropah, malah sistem ini juga
telah berkembang secara global di seluruh pelusuk dunia. Namun, pada masa kini,
sistem perniagaan francais telah menjadi semakin popular dan sering menjadi
pilihan di kalangan usahawan di Malaysia khusunya untuk menjalankan sesebuah
perniagaan.
Di Malaysia, sistem perniagaan francais yang telah diiktiraf di bawah akta adalah Sistem Francais Format Perniagaan yang memperuntukkan sesuatu perniagaan yang mempunyai produk, tanda nama atau cap dagangan dan sistem yang digunakan yang lengkap boleh mendaftar dengan Pendaftar Francais Malaysia (ROF) di bawah pengurusan Bahagian Pembangunan Francais, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepnggunaan (KPDNKK). Setelah itu, barulah lesen perniagaan francais akan dikeluarkan kepada usahawan bagi menjalankan perniagaan.
Di Malaysia, sistem perniagaan francais yang telah diiktiraf di bawah akta adalah Sistem Francais Format Perniagaan yang memperuntukkan sesuatu perniagaan yang mempunyai produk, tanda nama atau cap dagangan dan sistem yang digunakan yang lengkap boleh mendaftar dengan Pendaftar Francais Malaysia (ROF) di bawah pengurusan Bahagian Pembangunan Francais, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepnggunaan (KPDNKK). Setelah itu, barulah lesen perniagaan francais akan dikeluarkan kepada usahawan bagi menjalankan perniagaan.
No comments:
Post a Comment